بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی – این یک نبرد قدیمی است که حتی امروز در سال 2022 ادامه دارد. بین بازاریابی سنتی آزمایش شده و آزمایش شده و بازاریابی دیجیتال نوآورانه و در حال تغییر، کدام یک برای شرکت یا کسب و کار شما بهتر است؟ بیایید نگاهی به این وبلاگ بیندازیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ بازاریابی/تبلیغ محصولات/خدمات از طریق اینترنت از طریق رسانه های دیجیتال متعدد است. برخی از روش های محبوب بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
بازاریابی ایمیلی
کمپین های رسانه های اجتماعی
تبلیغات موتورهای جستجو
سئو
بازاریابی وابسته
اینفلوئنسر مارکتینگ
وب سایت ها
بازاریابی سنتی چیست؟
بازاریابی سنتی هر نوع بازاریابی است که از طریق رسانه های آفلاین و بدون استفاده از اینترنت به دست کاربر می رسد. قبل از ظهور اینترنت در دهه 1990، تنها از این نوع بازاریابی برای چندین دهه استفاده می شد. برخی از روش های رایج بازاریابی سنتی عبارتند از:
آگهی های بازرگانی تلویزیون
تبلیغات رادیویی
مجلات
روزنامه ها
بیلبوردها
تراکت و پوستر
بازاریابی از راه دور
پست های مستقیم، کوپن
اینها روش های بازاریابی بود، اما تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی چیست؟ برای فهمیدن به خواندن ادامه دهید.
10 تفاوت کلیدی بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی
1. مخاطبان هدف
وقتی صحبت از بازاریابی سنتی می شود، دسترسی به مخاطبان هدف محلی آسان است. وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال به میان می آید، دنیا صدف شماست زیرا می توانید افراد را از سراسر جهان هدف قرار دهید. هدف قرار دادن برخی جمعیتشناسی، علایق و ویژگیها با بازاریابی دیجیتال آسانتر است. بنابراین در رقابت بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال برنده مدال مخاطب هدف می شود.
2. تعامل با مصرف کننده
بازاریابی سنتی رویکرد شخصی تری دارد زیرا تعامل با مصرف کننده مستقیم تر است. وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال می شود، حضور فیزیکی بازاریاب الزامی نیست. این تعامل عمدتاً بصورت آنلاین به صورت نظرات، پاسخ ها و غیره است.
3. هزینه ها
بازاریابی سنتی با توجه به چاپ، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و غیره گرانتر است و مقیاسبندی آن سختتر است. بازاریابی آنلاین مقرون به صرفه تر است زیرا می توان بودجه تعیین کرد و ردیابی نتایج با نتایج بازاریابی در زمان واقعی بسیار آسان تر است. وقتی بازاریابی دیجیتال را با بازاریابی سنتی مقایسه می کنیم، تبلیغات دیجیتال ارزان تر است.
4. سرعت نتایج
ردیابی نتایج در مورد بازاریابی سنتی ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. با بازاریابی دیجیتال، ردیابی نتایج با نتایج بلادرنگ با استفاده از گزارش ها و تجزیه و تحلیل وب بسیار آسان تر است. معیارهای بیشتری مانند بازدیدها، نرخ کلیک و غیره در دسترس هستند.
5. استراتژی
از آنجایی که تلاشهای بازاریابی سنتی نتایج بلادرنگ ندارند، استراتژیگذاری با دادههای محدود در دسترس بیشتر طول میکشد. بداههسازی استراتژی برای کمپینهای بازاریابی دیجیتال بسیار سادهتر است زیرا نتایج به راحتی در دسترس هستند.
6. پایداری
بازاریابی سنتی به شدت به نسخه های چاپی (مجلات، روزنامه ها، و غیره) بستگی دارد که محصول یا خدمات را توصیف می کنند. پلتفرم های دیجیتال مختلف اطلاعات محصول/خدمات را در قالب کپی نرم افزاری از طریق وب سایت خود، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و غیره ارائه می دهند. این اطلاعات در هر زمان برای کاربر قابل دسترسی است.
7. بازخورد
ردیابی و تجزیه و تحلیل بازخورد به یک کمپین خاص از طریق بازاریابی دیجیتال آسان تر است زیرا یک خط ارتباطی باز وجود دارد. در بازاریابی سنتی، بازاریابان به سادگی امیدوارند که بازخورد منفی دریافت نکنند. به همین دلیل است که زمان و انرژی صرف گروه های متمرکز و تحقیقات بازار می شود. رفع اشکال در بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی آسان تر است.
8. ارتباطات
بازاریابی سنتی یک رویکرد ارتباطی یک طرفه دارد. بازاریابی دیجیتال شامل یک تعامل دو طرفه بین کاربر و بازاریاب است.
9. بازخورد
ردیابی و تجزیه و تحلیل بازخورد به یک کمپین خاص از طریق بازاریابی دیجیتال آسان تر است زیرا یک خط ارتباطی باز وجود دارد. در بازاریابی سنتی، بازاریابان به سادگی امیدوارند که بازخورد منفی دریافت نکنند. به همین دلیل است که زمان و انرژی صرف گروه های متمرکز و تحقیقات بازار می شود. رفع اشکال در بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی آسان تر است.
10. ارتباطات
بازاریابی سنتی یک رویکرد ارتباطی یک طرفه دارد. بازاریابی دیجیتال شامل یک تعامل دو طرفه بین کاربر و بازاریاب است. از این رو، هنگام بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی، قطعاً ارتباطات بهتر است.
بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی: مزایا و معایب
مقرون به صرفه - اگر بودجه کمی دارید، بازاریابی دیجیتال برای شما عالی است. بهترین بخش این است که می توانید با بودجه محدود کارهای زیادی انجام دهید و دقیقاً به آنچه می خواهید برسید. این بسیار مقرون به صرفه تر از بازاریابی سنتی است و کنترل و پیگیری بودجه نیز بسیار آسان تر است. این به خصوص برای استارت آپ ها عالی است.
دسترسی – وقتی نوبت به بازاریابی دیجیتالی میرسد، دسترسی جهانی است و سرمایهگذاری در آن میتواند حداقل باشد.
نتایج قابل اندازه گیری – نتایج بازاریابی در زمان واقعی و قابل پیگیری هستند. میتوانید نحوه پیمایش کاربر در وبسایت، سرنخها، تبدیلها و موارد دیگر را ردیابی کنید. با معیارهای زیادی که می توانید انتخاب کنید، می توانید تحلیلی عمیق از تلاش های بازاریابی خود دریافت کنید.
هدف گذاری – با دیجیتال مارکتینگ، دانستن اینکه ارتباط شما مخاطب مناسب را هدف قرار می دهد، بسیار آسان تر است. با استفاده از فیلترها، میتوانید ویژگیهای خاصی را برای مخاطبان هدف خود تعیین کنید و کاربران مرتبط را محدود کنید.
تعاملی – بازاریابی دیجیتال بسیار تعاملی است زیرا از یک رویکرد دو طرفه برای ارتباطات استفاده می کند. برای افزایش تعامل در صفحه خود می توانید به راحتی ارتباطات خود را به صورت مکالمه ای استراتژی کنید.
تبدیلهای فوری – در مورد وبسایتها، پستهای رسانههای اجتماعی و غیره، بر خلاف بازاریابی سنتی که در آن کاربر به یک شماره تلفن یا یک فروشگاه فیزیکی هدایت میشود، تبدیلها در محل انجام میشوند.
معایب دیجیتال مارکتینگ
رقابت بالا - با بازاریابی دیجیتال، دسترسی جهانی وجود دارد که به این معنی است که رقابت جهانی نیز برای مقابله وجود دارد. متمایز شدن از دیگران دشوار است - محصول/خدمات و ارتباطات شما باید بسیار منحصر به فرد باشند.
مهارت ها و آموزش – ایجاد کمپین های بازاریابی دیجیتال و آموزش مدیران بازاریابی بسیار زمان بر است.
تغییر سریع – ابزارها و روندهای بازاریابی به سرعت در حال تغییر هستند و از این رو، مهم است که با آنها به روز باشید.
CRM خسته کننده – انجام CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. بازخورد منفی در وب سایت شما برای همه کاربران نمایش داده می شود و می تواند بر شهرت برند شما تأثیر بگذارد. مدیریت آن نیز یک وظیفه است.
طرفدار بازاریابی سنتی
هدف گذاری محلی – دسترسی به مخاطبان محلی با بازاریابی سنتی آسان تر است. به عنوان مثال، از طریق پخش های رادیویی و بیلبوردها می توانید به راحتی مردم یک شهر یا شهر خاص را هدف قرار دهید. همچنین می تواند به هدف قرار دادن مناطق روستایی که بازاریابی روزنامه، رادیو و تلویزیون در آنها بهتر عمل می کند، کمک کند.
پردازش آسان - پردازش ذهنی، به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات در نسخه های سخت در آینده آسان تر است.
بسیار موثر – بازاریابی سنتی از آنجایی که یک روش قدیمی بازاریابی است و برای دستیابی به مخاطبان هدف مناسب آزمایش و آزمایش شده است، میزان موفقیت خوبی دارد.
معایب بازاریابی سنتی
پرهزینه – در مقایسه با بازاریابی دیجیتال گران تر است. هزینههای چاپ برای روزنامهها، مجلات، جزوهها، بروشورها و غیره وجود دارد. اجرای تبلیغات در رادیو و تلویزیون نیز پرهزینه است و بیلبوردها باید اجاره شوند. در دیجیتال مارکتینگ، هزینه های کمتری وجود دارد.
ردیابی مشکل است نقطه ضعف بازاریابی سنتی این است که راه هایی برای ردیابی نتایج کمپین وجود دارد اما هیچ تحلیل عمیقی وجود ندارد. از این رو، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه چیزی میتوانست بهتر یا متفاوت انجام شود یا چه چیزی در کمپینهای قبلی درست یا غلط بوده، وجود ندارد.
کاهش محبوبیت – بسیاری از برندها آنلاین بودن را به پایبندی به روش های بازاریابی سنتی مانند روزنامه ها و مجلات ترجیح می دهند. اینترنت دسترسی بالاتری دارد و برای اکثر مردم به راحتی قابل دسترسی است. برای عمیقتر کردن، برخی از آمارهای بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی بیان میکنند که حدود 60 درصد از کسبوکارها قبلاً تلاشهای بازاریابی خود را به بازاریابی دیجیتال تغییر دادهاند.
حکم نهایی در بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی
بنابراین، حکم ما چیست - بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟ همه چیز به این بستگی دارد که مخاطب هدف شما چه کسی است. مخاطبان شما همچنین می توانند از ترکیبی از هر دو استراتژی لذت ببرند. ترجیحات، علاقهمندیها، دوست نداشتنها، الگوهای خرید و غیره آنها را درک کنید. هنگامی که تشخیص دادید که آنها چه نوع دادههایی را بیشتر مصرف میکنند، سپس شروع به استراتژیسازی کنید.
حتی اگر فکر میکنید بازاریابی سنتی برای شما بسیار قدیمی است، توصیه میکنیم بازاریابی دیجیتال را بهکلی نادیده نگیرید. این نیاز روز است، به ویژه با وجود همه گیری در حال انجام. برای اطلاعات بیشتر، اهمیت تحول دیجیتالی یک تجارت را بخوانید. تلاش های بازاریابی خود را بر اساس جمعیت شناسی توزیع کنید.
با این حال، اگر برند شما به مخاطبان مسنتر پاسخ میدهد، بازاریابی سنتی مورد نیاز است. تلاش های دیجیتال مارکتینگ می تواند تمرکز ثانویه شما باشد.
اگر محصول یا خدمات شما برای مخاطبان جوانتر مناسب است، باید تمام تلاش خود را انجام دهید و بر بازاریابی دیجیتال تمرکز کنید. برای کسب و کارهای کوچک نیز عالی است که در ابتدا حضور خود را آغاز کنند، زیرا ارزان است و دسترسی و تعامل بالایی دارد.
ROI یا بازگشت سرمایه دغدغه هر بازاریاب است. وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال در مقابل بازگشت سرمایه بازاریابی سنتی می شود، واقعاً بسیار ذهنی است. بازاریابی دیجیتال در صورتی که مخاطبان شما بزرگتر باشند، بازگشت سرمایه بهتری را ارائه می دهد، زیرا کمک می کند تا با سرمایه گذاری کمتر به مخاطبان بیشتری برسید، در حالی که با بازاریابی سنتی، تنها به مخاطبان محلی محدود می شود.
- ۰۱/۰۳/۱۷