به عنوان صاحب یک شرکت تولید سرنخ دیجیتال، شاید هیچ سوالی از من پرسیده شود که "چه مدت طول می کشد تا رتبه 1 را برای کلمات کلیدی خود کسب کنم؟" پاسخ آنقدرها هم ساده نیست، زیرا خود سوال نادرست است (بدون توهین). این سوال ناشی از درک سئو است که زمانی واقعیت داشت اما دیگر چنین نیست.
سئوی جدید در مقابل سئو قدیمی
زمانی استراتژی این بود که کلمات کلیدی را شناسایی کنید که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما داشتند، بیشترین بازدید را داشتند و چندان رقابتی نبودند. قبلاً 5 تا 10 کلمه کلیدی را می فهمید که "کلیدواژه طلایی" شما بود و بیشتر ترافیک شما را به همراه داشت. وقتی کسی نزد ما میآید و میگوید «من باید برای فلان کلمه کلیدی شماره 1 باشم»، میدانیم که او در آن پارادایم گیر کرده است. این استراتژی کلمه کلیدی اشتباه است، زیرا با استثناهای نادرتر و نادرتر، هیچ کلمه کلیدی و گروه کوچکی از کلمات کلیدی وجود ندارد که ترافیک زیادی را به وب سایت شما هدایت کند - حداقل در مقایسه با آنچه می توانید از آن دریافت کنید. دم دراز جستجو نکته پایانی این است که اگر روی گروه کوچکی از کلمات کلیدی عمومی تمرکز می کنید، احتمالاً توسط اکثر افرادی که شما را جستجو می کنند پیدا نمی شوید.
امروزه سئو به طور فزاینده ای توسط جستجوی زبان طبیعی هدایت می شود، یعنی افرادی که جستجوهایی را انجام می دهند که بیشتر شبیه سوالات عادی هستند تا دو یا سه کلمه کلیدی. این به این دلیل اتفاق میافتد که مردم از ابزارهایی مانند Siri و Google Now برای بیان جستجوهای خود استفاده میکنند، نه اینکه آنها را تایپ کنند. و به این دلیل که مردم جزئیات بیشتری را در جستجوهای تایپشده خود لحاظ میکنند، زیرا به دنبال یافتن سریعتر چیزی هستند که به دنبال آن هستند. رتبه بندی این کلمات کلیدی بسیار ساده تر است، زیرا رقابتی نیستند. آنها بسیار مرتبط تر هستند زیرا جزئیات بیشتری را شامل می شوند و بنابراین ترافیک از این کلمات کلیدی با نرخ بالاتری تبدیل می شود. و در مجموع، تعداد جستجوهایی که در دم بلند انجام میشوند، اغلب تعداد جستجوهای بیشتری را نسبت به «کلمات کلیدی طلایی» خود به دست میآورند. بنابراین، وقتی صحبت از رتبهبندی به میان میآید، هدف رتبهبندی چند کلمه کلیدی برتر نیست که در طول زمان ثابت میمانند، بلکه تمرکز بر تعداد بسیار بیشتری از جستجوهای زبان طبیعی است که به سرعت در حال رشد و تغییر هستند.
رتبه بندی ها آنقدر که فکر می کنید مهم نیستند
رتبه بندی مهم است اما آنها معیاری نیستند که باید روی آن تمرکز کنید. اگر با پرسیدن "سئو چقدر طول می کشد تا شروع به کار کند؟" منظور شما این است که "چقدر طول میکشد تا رتبه های برتر را کسب کنم؟" همانطور که ویل رینولدز موسس Seer Interactive دوست دارد بگوید، پس شما خروجی ها را با نتایج اشتباه می گیرید. کسب رتبهبندی خروجی است که شرکتهای سئو میتوانند به راحتی آن را بفروشند، زیرا از نظر احساسی رضایتبخش هستند، اما بیارزش هستند، مگر اینکه سرنخ یا فروش ایجاد کنند - نتیجهای که شما میخواهید. به همین دلیل است که شما باید فقط شرکتهای سئو یا متخصص سئو را استخدام کنید که به جای خروجی، بر نتایج تمرکز دارند.
سوالی که باید بپرسید
اکنون که میدانید سئو چگونه تغییر کرده است و به جای رتبهبندی، از شرکت سئوی خود لید و فروش میخواهید، سوالی که باید بپرسید این است که "چه مدت طول میکشد تا SEO شروع به تولید سرنخ و فروش کند؟"
چه مدت طول می کشد تا SEO شروع به کار کند
حالا ما آماده ایم تا به سوال درست پاسخ دهیم. و پاسخ این است که ... بستگی دارد. خسته کننده است، اینطور نیست؟ اما این حقیقت است. به چه چیزی بستگی دارد؟ بستگی به مدت زمانی که وب سایت شما وجود داشته است، میزان سئو قبلاً روی آن انجام شده است، وب سایت در چه شکلی است، چقدر محتوا در آن است، پروفایل پیوند آن و بسیاری از عوامل سئوی دیگر (اینفوگرافیک زیر را ببینید). هیچ دو وب سایتی از یک مکان شروع نمی کنند، حتی اگر در یک صنعت باشند و برای مشتریان یکسان رقابت کنند. با این حال، در اینجا یک سناریوی قابل قبول برای اینکه تلاشهای سئوی شما در ماههای اولیه چگونه به نظر میرسد و نتایجی که ممکن است انتظار داشته باشید، وجود دارد.
- ماه 1 - تحقیق و کشف، ممیزی وب سایت، استراتژی کلمات کلیدی و برنامه ریزی. اگر بتوان تحقیق و کشف را به سرعت انجام داد، ممکن است در ماه اول تغییرات فنی در وب سایت ایجاد شود. در موارد دیگر، یک مرحله تحقیق و کشف کامل می تواند بیش از یک ماه طول بکشد.
- ماه دوم - کار فنی سئو را شروع کنید، یعنی تغییراتی در وب سایت بر اساس نتایج ممیزی سایت انجام دهید. در برخی موارد وب سایت نیاز به بازنگری اساسی دارد و این خود ماه ها طول می کشد. سایر فعالیتهای سئو مانند کار بر روی پروفایل پیوند و ساخت محتوا را میتوان همزمان با انجام تعمیرات اساسی انجام داد. اگر در این وضعیت تعمیرات اساسی قرار گرفتید، «سئو» را انجام میدهید، اما هنوز هیچ نتیجهای را مشاهده نخواهید کرد، زیرا تغییرات ایجاد شده تنها پس از اتمام تأثیر خود را آغاز میکنند.
- ماه سوم - شروع به تمرکز بر تولید محتوا کنید. وبلاگنویسی، پرسشهای متداول، کاغذهای سفید، مقالات، اطلاعات محصولات و شرکتهای گسترده، و غیره. در حالت ایدهآل میتوانستید این کار را درست بعد از استراتژی و برنامهریزی شروع کنید، اما اغلب بودجهها کاری را که میتوان بهطور همزمان انجام داد، محدود میکند، و بنابراین باید یک بازنگری فنی در اولویت قرار گیرد. . در این صورت، ممکن است تا پایان این ماه شاهد بهبودهایی در رتبه بندی باشید. اگر این رتبهبندیها به سرنخ یا فروش تبدیل میشوند، حتی بهتر است، اما لزوماً هنوز انتظار آنها را ندارید.
- ماه چهارم - ادامه تولید محتوا، بهینه سازی فنی وب سایت، و توسعه یک پروفایل پیوند سالم (که ممکن است شامل پاکسازی لینک های با کیفیت پایین باشد). در این ماه میتوانید انتظار افزایش قابل توجهی در رتبهبندی، ترافیک و تولید سرنخ داشته باشید. این به هیچوجه به پیشرفتهایی که باید 12 ماه در تلاشهای سئوی خود انجام دهید نزدیک نخواهد بود، اما باید به اندازهای مهم باشد که بدانید سئو کار میکند.
- ماه پنجم - ممکن است در این ماه یا شاید زودتر از آن، مدیریت رسانه های اجتماعی را در برنامه خود بگنجانید تا محتوای خود را تقویت کرده و ترافیک مستقیم به وب سایت خود را افزایش دهید. این می تواند به یک پروفایل پیوند سالم و طبیعی منجر شود و البته به خودی خود منجر به ایجاد سرنخ می شود. شما به تولید محتوا ادامه می دهید و شاید در برخی روابط عمومی یا رسانه ای مشارکت داشته باشید. در این مرحله باید ترافیک بیشتری را مشاهده کنید که از سئو وارد می شود و در نتیجه سرنخ های شما باید افزایش یابد.
- ماه ششم - اگر ترافیک شما تا این مرحله به 5000 بازدیدکننده در ماه یا بیشتر رسیده باشد، می توانید از افزودن بهینه سازی نرخ تبدیل به تلاش های خود برای بهبود نحوه تبدیل ترافیک دریافتی به سرنخ و/یا فروش بهره مند شوید. از این مرحله به بعد، فعالیت های شما ممکن است به طور مداوم بر تولید محتوا و ترویج آن محتوا متمرکز شود یا ممکن است کارهای خلاقانه تری انجام دهید. فعالیت های خاص بسته به نوع شرکت و نوع وب سایت شما می تواند بسیار متفاوت باشد.
بسیاری از شرکت های سئو به شما خواهند گفت که 4 تا 6 ماه طول می کشد تا نتایج را مشاهده کنید. این به طور کلی دقیق است، اما به خاطر داشته باشید که این زمانی است که شما شروع به دیدن نتایج می کنید و نتایج SEO در طول زمان رشد می کنند. هر نتیجه ای که در 6 ماهگی می گیرید باید به میزان قابل توجهی کمتر از نتایجی باشد که در 12 ماهگی می گیرید. در برخی موارد، ممکن است نتایج خود را کاهش دهید، و سپس ممکن است به جای رشد آنها، حفظ نتایج باشد.
خیلی زود متوقف نشوید
بسیاری از شرکت ها زمان و هزینه لازم برای موفقیت در سئو را دست کم می گیرند. موفقیت با هر استانداردی به ندرت در 3 ماه اول به دست می آید، حتی با یک بودجه سئوی سالم. من دیدهام که شرکتها به روش درستی شروع به کار کردهاند، اما بعد از ۲ تا ۳ ماه از کار کنار میروند و میگویند: «ما نتایجی را که برای توجیه هزینهها لازم بود، دریافت نکردیم». این به من می گوید که آنها با انتظارات غیر واقعی وارد تمرین شدند. اگر نمی توانید برای 6 تا 12 ماه سئو بودجه اختصاص دهید، بهتر است این بودجه را در جای دیگری قرار دهید. پرداخت تنها برای چند ماه سئو در بسیاری از موارد بهتر از دور ریختن پول شما نیست. سئو یک تاکتیک بازاریابی طولانی مدت است و نباید به عنوان راهی برای ایجاد سریع فروش در نظر گرفته شود. با این حال، اگر سرمایه گذاری مناسبی انجام دهید و برای مدت طولانی در آن برنامه ریزی کنید، سئو یک تاکتیک بازاریابی با یکی از بهترین ROI های موجود است.